Thursday, July 30, 2009

Engedjétek hozzám a vámpírokat

Halálosan unom a vámpírokat. Az elmúlt tizenegy-néhány évben újat nem nagyon tudtak nyújtani, sőt tudatosan kerültem a vérszívókat szerepeltető újdonságokat. Persze tisztán emlékszem még az "Interjú a vámpírral" című filmre, ami annak idején lenyűgözött, könyvben pedig még talán a "Lestat, a vámpír", "Az átkozottak királynője" viszont már kicsit sok volt, tovább nem is olvastam a sorozatot. Szerepjátékosként is igencsak tetszett a "Vampire, the Masquerade", többek között whoisnot egy-két felejthetetlen meséjét említeném, de ahogy az évek teltek, a játék is érdektelenné vált, és a többi, újabb, érdekesebb kiadványokkal már nem vette fel a versenyt. Ezenkívül még mindenképpen említésre méltó Coppola "Draculája", ami valódi klasszikus, a fantasztikus Gary Oldman-nel a címszerepben. Aztán mi van még? Nem sok. De azért van. A "Let the right one in" című svéd filmet, csak a minap néztem meg, minden előítéletemet félresöpörve. Jól tettem. Gyönyörű film, gyönyörűen elmesélve. Nem zavart a vámpírosdi sem benne. A "Twilight" már más tészta. Meg kell hagynom, hogy helyenként szépen nézett ki, de filmet ennyire már régen untam. Elkezdtem nézni a "True Blood" című sorozatot is, mert úgy hallottam, hogy jó. A Louisianás dolgok bejönnek, az ember karakterek is, de a vámpírosdit legszívesebben áttekerném. De azért mindent összevetve, egész jó. Szokni kell. Ja, majdnem kifelejtettem a "Vampire hunter D" című japán rajzfilmet, amit nagyon szeretek, és amiben a vámpírosdi nagyon másképp, kicsit sci-fi hangulatban van jelen. Azonkívül pedig brainoiz barátom egy sajnos eleddig kiadatlan novellája érdemel szót, ami gyönyörűen egyáltalán nem pendített fájdalmas húrokat bennem. Pedig vámpíros. De másmilyen. Jó.
Ami a legjobban zavar, talán az, hogy a vérszívókból romantikus hősök lettek. Már nem is szörnyetegek. És nem szenvednek. Illetve alig. Mi értelme van akkor? Meg az, hogy minden újabb filmben, könyvben újra kell tanulni, hogy ezek a vámpírok most miben is mások. Például tud-e nappal mozogni vagy nem? Koporsóban alszik-e, vagy ágyban, vagy alszik-e egyáltalán? Tud-e csak kis vért szívni az áldozatból, vagy mindenképpen ölnie kell? Hogyan készülnek az újonc vámpírok? Hat-e rájuk fokhagyma, kereszt, esetleg ezüst, folyóvíz, bejöhet-e az ajtón meghívás nélkül, milyen erői vannak, és így tovább? De, kérdem én. Ki a francot érdekel?! Miért kell nekem minden új filmben tíz-húsz percig azt néznem, hogy a vámpír fő- vagy mellékszereplő ezt magyarázza egy halandó fő- vagy mellékszereplőnek? Persze, mert minden alkotó azt akarja, hogy az ő vámpírja másmilyen legyen, de teljesen fölöslegesen. Attól még vámpír.
És ugyanolyan halálosan unalmas.

9 comments:

  1. A true blood-ot meg nezd csak tovabb, mert erdemes szerintem.

    En most itt hivatalosan is benevezem a Queen of the Damned-et minden idok legrosszabb vampirfilmjenek. Van itt barki, aki ra tudna dobni egy lapattal? Ketlem...

    ReplyDelete
  2. jobbára teljesen egyetértek, és furcsamód magam is sokat gondolkoztam ezen a témán mostanság (hála a köztereken tobzódó vámpír-hirdetéseknek, ill. annak, hogy relatív újonnan formálódó rpg partinkból páran azt szeretnék, poroljam le a vampire-könyveimet.)

    a jelen felsorolásból az eddig nekem kimaradt true bloodra kíváncsi lennék talán, a twilightra viszont valamiért nagyon nem. ...de ha jó vámpíros megoldást kéne ajánlanom, akkor Pelevin "Empire V"-jét emelném ki. vámpírok, nagyon máshogy, mítikusan-filozófikusan, nagyon csavart magyarázattal, vérrel de mégsem vérrel. megéri (szerintem.)

    (ja, és thx a virtuális főbiccentésért. :))

    Laszlo: hála annak, hogy a néző egy-egy filmről alkotott véleménye mennyire nem csak a filmtől, hanem saját hangulatától, környezetétől stb is függ, nekem tetszett a QotD. látom a hibáit, tudom, hogy nagyon kevesen értenek egyet velem és értem, hogy miért, meg minden... de mégis tetszett és tetszik. valamiért elkapott. jókor jött, jó időben. van ilyen. :)

    ReplyDelete
  3. én is köszönöm a főbiccentést :)

    szintén soakt filóztam ilyesmiken mostanában. sajnálom is, hogy nem jelent még meg az az írásom. egy éves, de most lett igazán aktuális - végül is arról szól, hogyan terjednek a vámpírtörténetek :)

    ReplyDelete
  4. Miről beszélünk? Buffy már rég a helyükre tette a vámpírokat. :-P

    ReplyDelete
  5. Köszi a hozzászólást, mindenki!
    Gábor: Empire V most pihen, kicsit túlnyomtam magam.
    Lez: True blood is pihen egy kicsit.
    brainoiz: Én hiszek abban, hogy valahol meg fog jelenni a cuccod.
    Szabó Jenő: :D Hát, igen. Buffy lenne a hab a tortán!

    ReplyDelete
  6. És mire kipihened magad, lesz újabb tucatnyi sztori. Emitt pl. egy hír egy friss darabról, megint:

    http://io9.com/5327623/forget-twilight-with-the-compelling-vampires-of-thirst

    :)

    ReplyDelete
  7. Blade blade blade a nagy techno vampir a mai napig le tudok ulni es megnezni mind a 3-at egyszerre :) twighlight? Eeehhh ...

    ReplyDelete
  8. gabor: Hát igen. Lehet, hogy érdekes. De miért vámpír?
    imehesz: Blade egy még oké volt, a többi...? Nekem annyira nem.

    ReplyDelete
  9. Hogy érdekes lesz-e, az jó kérdés. :) És hogy miért vámpír? A rendezője pont ezt fejtegeti itt:

    http://scifiwire.com/2009/07/park-chan-wook-dont-think.php

    (Azért fejtegeti, mert nem szeretné, ha vámpírfilmnek tekintenék a vámpírfilmjét. :))

    ReplyDelete