Friday, May 29, 2009

5.

"De különbség van aközött, hogy az agónon, az emberi nyilvánosság előtt küzdök a sikerért, és aközött, hogy nevezetes vagyok egy intim végtelenségben. A vallás azt mondja: Isten előtt. S mivel ez a helyzetnek tényleg megfelel, a legjobb a kifejezést megtartani. A lények: virágok, fák, csillagok, madarak csak ezt az Isten előtt való nevezetességet ismerik; egyedül az ember elégszik meg kevesebbel: az emberiség előtt való nevezetességgel. Mintha az emberiség előtt való múlandó hír több lenne, mint Istenben a halhatatlanság."

(Hamvas Béla: Aranynapok - A Babérligetkönyv)

5 comments:

  1. „A munka azoknak az életét igazolja, akiknek élete egyébként teljesen értéktelen. Ez így pontosan egyezik. De a probléma nem ez. A kereskedő, ügyvéd, a paraszt a realitásban él, és egészen, kívül-belül reális. Ez a realitás azonban tökéletesen terméketlen. Miért? Mert napokra, percekre, feladatokra hull szét, valahogyan az életéből hiányzik a kötőanyag, az összetartó, formáló erő.”

    (Hamvas Béla: A babérligetkönyv 151. oldal)

    ReplyDelete
  2. az a baj ezekkel a nagy gondolkodókkal és egész életművükkel, hogy valami nagyot (biankó szó:isten), valami függönyök mögöttit tételeznek fel. vagy keresnek. vagy bizonygatnak. vagy magyaráznak (bele).

    ReplyDelete
  3. Rosseb!
    Nincs ezzel semmi gond, énszerintem, de szívesen adom kölcsön Hamvas Béla: A bor filozófiája című könyvét, melyet jobban Neked írt, mint nekem.:)

    ReplyDelete
  4. Rosseb: És az miért baj? Egyébként meg mi mást csinálnának?

    ReplyDelete
  5. tulképp nem baj, csak zavaró. nekem legalábbis. és hogy mi mást csinálnának? hát... na ez jó kérdés. elsőre azt akartam írni, hogy esetleg állhatnának két lábbal a földön pl, de aztán rájöttem, hogy akkor valószínüleg nagy részük nem írt volna egy sort sem, ami meg azért kár lett volna.

    ReplyDelete