Tuesday, May 26, 2009

3.

“A zsenit a hindu hagyomány nagy magatartásnak (mahámudra) nevezi. A zseni a jellegzetes szörnyeteg, aki semmi egyéb, mint kolosszális púp. Aránytalanná lett ember, akin egyetlen tehetség abszolitikusan és terrorisztikusan uralkodik, s az egész ember a zsenialitás őrületének (bűnének, betegségének) szolgája. Ez a tény a történet zseniális emberein tapasztalatilag ellenőrizhető. A zseninek persze más érteme is van, és erről mindjárt szó lesz. Itt most csak azt kell hangsúlyozni, hogy a közhelyszerűen zseninek nevezett nagy magatartásnak üdvértéke negatív.
(…)
Az imént a tehetségről és a zseniről szólva merőben negatív álláspontot kellett képviselni. Most kitűnik, hogy a tulajdonságok értékelésében az az elutasítás helytelen. A tulajdonság (tehetség, képesség, zsenialitás) értékét az határozza meg, hogy milyen hatalom szolgálatában áll.”

(Hamvas Béla: Mágia Szútra)

1 comment:

  1. A zseni nagy kérdése mindenkoron, hogy tud-e kezdeni valamit az ő zseniségével, amit semmiképpen nem kevernék össze a tehetséggel. A zseniség kevés embernek adatik meg, hogy lehessen érteni mire gondolok pl. Süskind A parfüm című könyvében jól illusztrálja ezt. És a főszereplőnek is megadatott bármilyen oldalra állnia..

    Míg énszerintem tehetségesek sokan vannak, kinek ehhez, kinek ahhoz értése. Mondjuk tehetséges lehetek pl. az írásban, átlátok, áthallok dolgokat, de a zseni az élet több vonulatát képes összefogni, átlátni és megérteni.

    ReplyDelete