Monday, August 17, 2009

D 9

A "District 9" című film abszolút lenyűgöző, nem tudok betelni vele. Pontosan nekem való. Olyan értelemben, hogy science-fiction, low-budget, de mégis hihetetlenül jól néz ki, és van értelme. Utoljára a "Children of men" megnézése közben éreztem ezt, hogy ez a film, igen, pontosan olyan, mint amit én szeretek, egyszerű, de nagyszerű :), emberi, de sci-fi, ja, és roppant izgalmas. Mindez gyönyörűen összegyúrva. Ilyenkor áll elő az a helyzet, amikor azt kívánom, hogy ezt a filmet bárcsak én írtam, bárcsak én írhattam volna. Halál komolyan. A történet olyan sok helyen, amilyenre én is törekszem néhány sci-fi történetemben. "Ricsis." Miért is ne? De persze, nem tartom magam olyan nagyra, még hosszú az út előttem. De legalább már látok egy irányt. És látom, hogy mások is csinálják, és azt is látom, hogy igenis van igény a furcsa, emberi, szinte "hétköznapi" fantasztikumra, ami akár itt és most is megtörténhet. És a kulcsszó az emberi. Olyan karakterek vonulnak fel a filmben, leginkább mondjuk a főhős, aki abszolút hihető, élő, lélegző személy, nem elnagyolt, valószerűtlen, és távoli. Wikus ember, bár a film első felében rettentően lehet utálni, de talán pont ezért él. És talán ezért lesz érdekes, amikor megváltozik, és valóban hős lesz belőle. Hozzá kell tenni, hogy az őt megelevenítő színész nagyon jól játszik, végig azt hittem, hogy el fogja szúrni valahol, valahogyan, de nem tette. A másik dolog ami tetszett, az a nem szokványos helyszín. Dél-Afrika. Zseniális! Végre nem minden Amerikában játszódik, amit egyébként e nagy ország lakói is valószínűleg már unnak. Legalábbis a moziban csak elégedett arcokat láttam, ahogy kijöttünk, senki nem panaszkodott, hogy miért nem ide jöttek az idegenek gettóban lakni. :) A bogárszerű lények egyébként nagyon jól néznek ki, az idegen fegyverek is, és minden más is, legfőképp persze a Johannesburg felett lebegő űrhajó. Harminc millió dollár Hollywoodban nem pénz, de érdekes látni, hogy ha jól használják fel, mennyi mindent lehet kezdeni belőle. Ötször-hatszor drágább filmek is vannak, amik sokkal rosszabbul néznek ki. Címeket nem mondok, mindenki tud legalább hármat fejből. Minden tisztelet kijár az író-rendezőnek (és természetesen a producernek is, és más segítőknek), csak így tovább. Bárcsak még több ilyen film jönne ki.

No comments:

Post a Comment